Sardunya (Pelargonium)
Ocak 13, 2008 — Kategori: Çok Yıllık Bahçe
Güncelleştirme: 17 Eylül 2008
Şimdi sardunyaların tepe çeliği ile çoğaltılması zamanıdır. Aslında bunu her zaman yapabilirsiniz.
Sonbahar geliyor. Sardunyalar sonbaharda budanır. İki - üç yılda bir, sonbaharda uzun dallarını kesin. Gelecek baharda toprağını değiştirin. Çok daha iyi gelişeceklerdir.
13 Ocak, 2008
Yetiştirilmesi ve üretilmesi çok kolay bir süs bitkisidir. Sardunya aslında çiçekleri için yetiştirilir ama yaprakları da çok güzeldir. Yaprakları ayrıca ıtıra benyeyen hoş bir kokuya sahiptir. Bazı sardunya türleri kışın da gelişmeye ve çiçek açmaya devam eder. Burada gördüğünüz sardunya resmi benim balkonda yetiştirdiğim sardunyanın bugün çekilmiş resmidir. Bugün 13 Ocak, yani kışın tam ortasındayız. Buna rağmen görüldüğü gibi çiçekli durumda.
Bakımı: Hemen her ortamda, her türlü toprakta yetişebilir. Hiç güneş almayan yerlerde iyi gelişemez. Kışın dondan zarar görür. Onun için kış aylarında dikkat etmelisiniz. Evde besleyecekseniz güneşli pencere önlerinde bulundurmayı tercih etmelisiniz.
Üretilmesi: Sardunyalar tohumla da çelik ile de üretilebilir. Üretmek için kitaplarda verilen bilgilere fazla dikkat etmeseniz de olur. Herhangi bir dalını koparıp doğrudan toprağa ekerseniz kısa zamanda köklenir ve büyümeye başlar. Tohumla üretme zahmetine girmeye gerek yok. Tohumla üretme yoluna değişik sardunya türlerinden melez türler elde etmek için baş vurulur. Dallarından kesip başka yere ekmekle çok kolay ve daha çabuk sonuç alınır.
19 Nisan 2008, 11:46 am tarihinde.
sardunya çiçeğini çok seviyorum çok ta maraklıyım farklı renkler üretmek istiyorum nasıl yapabilirim bilen biri varsa bana mail atsın çok sevinirim teşekkürler
*****
Cevap:
Melez Sardunya Üretmek
İki ayrı türün aynı günlerde çiçeklenmesi gerekiyor.
Sonra çevrede başka sardunya bırakmayın. Bu ikisini aynı yerde sardunyasız bir ortamda bulundurun.
Tohum elde etmek için birini seçin. Buna ana sardunya, diğerine baba sardunya diyelim.
Çiçekler demet veya öbek şeklindedir bilirsiniz.
Anada sadece bir çiçek öbeği bırakın. Başka dallarda çiçek veya yakında açacak öbekler varsa onları da yok edin. çiçek açması birkaç hafta sonra olabilecek küçük tomurcuk öbekleri kalabilir. Şimdi anada henüz çiçekleri tamamen açmamış bir tane çiçek öbeği bıraktınız.
Anadaki çiçekler açmadan önce üç veya dört tane tomurcuğunu -en sağlıklı görünenlerini- bırakın, diğerlerini makasla kesin yok edin.
Çiçekler yarı açılmışken anında içindeki erkek organları çok ince bir makasla kesin. Sadece dişi organ kalsın.
Baba sardunyayı bunun yakınında bulundurun. Bunun bütün çiçekleri kalabilir. Hiçbir zararı yok.
Ananın çiçekleri tamamen açınca, baba sardunyanın çiçeğinin polen tozlarının ana sardunyanın çiçeklerindeki dişi organlara bulaşmasını sağlayın.
Böylece ana sardunyanın çiçekleri solup dökülürken sivri bir uç gibi tohum oluşturmaya başlar. Artık diğer tomurcuklarının çiçeklenmesinin bu tohumlara bir zararı olmaz. Bu tohumlardan yetiştireceğiniz sardunyalar iki ayrı türün melezi olacaktır.
21 Nisan 2008, 12:29 pm tarihinde.
soruma cevap yazdığınız için çok teşekkür ederim hemen çalışmalara başlıcam. inşallah çok güzel sardunyalar elde ederim. tekrar teşekürler.
*****
Cevap:
İnşallah başarılı olabilirsiniz. Eğer bambaşka görünümlü renkte ve şekilde çiçek açan türler elde edebilirseniz buna kendiniz bir ad verip herkese tanıtmanız iyi olur. Burası gibi sitelere resmini gönderip bildirin. Sizin çalışmalarınızın sonucu olduğu herkesçe bilinmeli. Avrupada ve Amerikada çiçek sevenler her çiçek için dernekler kurmuşlar. Orada dediğim gibi yapıyorlar.
05 Haziran 2008, 1:39 am tarihinde.
sardunyaları sularken yaprakları ıslanmasın diyorsunuz .o zaman yapraklardaki tozları nasıl temizlicem .mesela ben bir sardunya hastasıyım çiçeklerimi sularken yapraklarını yıkıyorum. bir zararı varmı. birde ağostos aylarında yapraklarda sarı benekler oluşuyor neden.bilgi verirseniz sevinirim .teşekkürler
05 Haziran 2008, 1:56 am tarihinde.
Hayır ben öyle bir şey demedim. Başka bir yerden okumuş olmalısınız. Ben de yapraklarını yıkarım hiçbir şey olmaz.
Sarı benek olayına gelince: Yapraklarını yıkayınca silkeleyin üstünde su damlacıkları kalmamasına dikkat edin. Böyle bir sorunla hiç karşılaşmadığım için ve de siz yıkadığınızdan bahsettiğiniz için yıkamaya bağlı olabileceğini düşünüyorum.
Üzerinde su damlaları kalmasının iki zararı:
1- Damla büyüteç etkisi yapar, içinden geçen güneş ışığının etkisini fena halde arttırır.
2- Musluk suyunda zararlı maddeler var. Yapraklar üzerinde fazla süreli kaldığında o maddeler yaprağa zarar verebilir.
Muhtemel bir zarar daha:
Damlanın bulunduğu yer o noktanın havasız kalmasına sebep olup o noktanın bozulmasına sebep olabilir.
07 Haziran 2008, 2:14 am tarihinde.
evet doğru söylüyorsunuz .yaprakları ıslatmayın yazısını başka bir sitede okudum sizden bilgi almak istedim .teşekkür ederim sizi bıktırmak istemiyorum ama bendede bir sardunya hastalığı var geçen sene 12 ayrı renk sardunyam vardı ilk karda şehir dışındaydım onları koruyamadım don yemişler kurudular .şimdi sadece 5 renk sardunyam var gözüm gibi bakıyorum büyük leğenlere karışık diktim birde koyun gübresi verdim şahane oldular .ortanca büyüklüğünde açtılar .allah izin verirse seneye sizinsöylediğiniz gibi melez sardunya yapcam .hoşçakalın.
07 Haziran 2008, 2:19 am tarihinde.
Ben de öyleyimdir. Hep her renkten bir sardunya koleksiyonu yapmak istemişimdir. Ama balkonumuz küçük, imkânlar sınırlı.
12 renk.. aslında büyük bir başarıymış.. yazık olmuş. inşallah yine sayıyı arttırırsınız.
09 Haziran 2008, 8:26 pm tarihinde.
balkonumuzda 16 tane yaklaşık 8 renkte farklı farklı sardunlarımız var.
Yalnız bunlardan biri yapraklarını döktükçe dökülen yerlerde 2,5-3 cm uzunluklarında ince ve sivri bir şeyler
oluşmaya başladı.
Sanırım bunlar tohum olsa gerek.
Eğer tohum ise lütfen bunları nasıl değerlendirebileceğim yani başka yerde nasıl yetiştirebileceğim konusunda bilgi
verirmisiniz.
Şimdiden teşekkür ediyorum
10 Haziran 2008, 10:35 pm tarihinde.
Hayatım sardunyalarla geçti diyebilirim. Ne biz ne komşularımız tohumunu almamışızdır. O bahsettiğiniz şeyler tohumdur tamam. Ekseniz büyürler. Ama sardunyalar dallarını kırıp ekmeyle çok daha kolay çoğaltılabiliyor. tohumla çoğaltma yöntemi daha çok yeni türler elde edilmesi için kullanılır. buradaki ilk yoruma bakın. bir soruda melez tür nasıl elde edilir deniyordu. cevap verip açıklamışım.
11 Haziran 2008, 12:11 am tarihinde.
Ben de sardonya yetiştirmeye çalıştım ama her seferinde kurudu. Şimdi yine aldım. Camın kenarında güneş alan bir yerde. Ama bir ay içinde yapraklarında sararma başladı. Aldığımdan beri büyüme yok. Saksısını değiştirdim. Kökleri koyu kahve, çürüyor mu diye kafama takıldı. Hala yaşıyor ve çürütürüm diye su vermeye korkuyorum.
11 Haziran 2008, 12:20 am tarihinde.
Her seferinde kurutmanız pek görünen bir şey değil. Evinizde problem var demektir. Ya çok havasız bir eviniz var ya da şimdiye kadar hep güneşten uzakta bulundurup çok da suladınız.
Ayrıca sardunyaya bitki gıdası ve suni gübre takviyesi yapmayın. En önemli şey bol güneştir.
11 Haziran 2008, 12:44 am tarihinde.
Aslında ilkini evde çok güzel büyütmüştüm. Herkes balkonda yetiştirmiş ben de balkona koydum (yazın) akşamında bütün gövde eğilmişti ve bir daha düzelmedi ve çiçek açmadı ve kurudu. Bunu alalı 1,5 ay oldu. çok güzel çiçekleri vardı. Evde çiçek açtı ama hemen peşine sararmaya başladı. Tüysüz, parlak yapraklılardan. Kök çürümüşse tamamen sararmadan gövdeden tekrar köklendirebilir miyim? Diğerine denedim ama yine olmamıştı. Kestiğim dalı direk toprağa dikmiştim ama çürüdü. Balkona çok keskin güneş geliyor o yüzden hemen balkona bitişik camın kenarında. Evin en güzel yeri. Yanında begonya var. aynı suluyorum. Onun toprağı kuru, sardunya nemli.
11 Haziran 2008, 1:02 am tarihinde.
Ev ortamına iyice alışmış bitkiler aniden dışarı çıkarınca ölebiliyor. Yavaş yavaş alıştırmalı. Sizin sardunya evde her ne kadar sağlıklı görünüyorsa da kofmuş anlaşılan.
Bahsettiğiniz cins sakız sardunyası.
Kök çürümüş olsa bile sardunyaların bozulmamış dalları hiç vakit kaybetmeden kesilip başka bir hastalıksız bir toprağa dikilmeli. İyice köklendiğinden emin olana kadar az sulayın.
Bir de bakın defalarca yaşadığım bir şey: çiçekçilerin sattıkları topraklar çok defa zehirli çıktı. Bir kadın ise parkta belediyenin çiçeklere koyduğu gübreli topraktan almıştı bütün çiçekleri o toprak yüzünden yandı gitti.
Çok güvenilir sera gibi yerlerden toprak satın almak daha iyi olur. Hem onlara hangi çiçek için toprak istediğinizi söylersiniz.
Yoksa temiz bahçe toprağı ve az miktarda eski koyun gübresi karışımını tercih edin. Toprak koyu renkli veya kahve rengi olup kızıla çalan cinsten olursa daha iyi. Açık renkli olanlar fazla kireçlidir. Birçok bitki türü için hiç uygun değil.
Sakız sardunyaları normal sardunyalara göre daha hassas olabiliyor. Buna da dikkat etmeli.
Ama ne olursa olsun sardunya türlerinin hiçbiri bol güneşten rahatsız olmaz.
11 Haziran 2008, 1:22 am tarihinde.
Ben hep çiçekçilerden alıyordum hiç toprağı düşünmedim . Teşekkürler. Bir de bende bir sürü değişik çiçek tohumları var. Orduda olduğum için değişik çiçek bulamıyorum. Tohum bulunuyor. Tohumu diktiğim zaman bir iki küçük yaprak çıkıyor hemen soluyor. Başka ne yapmam lazım. Bazıları petşişe ile üstünü kapatmış.
11 Haziran 2008, 1:52 am tarihinde.
Madem Ordu’dasınız, oralarda kestane ağaçları vardır. Gidin bol kestane ağaçları bulunan yerlerden toprak alın. Ormanlardan bol humuslu toprak alın. Bunları normal toprak ile karıştırın. Afrika menekşesi, gardenya, açelya gibi evlerde yetiştirilebilen bitkiler bu toprağı çok severler.
O tohumların kurumaları da yine bozuk topraktan kaynaklanıyor olmalı. Ayrıca mevsimlik çiçekler açık havayı sever dikkat edin.
Diğer sayfaya yazdığınız soruya da buradan cevap vereyim:
İhmal ettiğiniz çiçeklerinize bir şey olmuyormuş.
Herhalde bunların topraklarını da ihmal ediyorsunuzdur onun için zehirlenmiyorlardır.
Devetabanı gibi bitkiler ise çok dayanıklıdır. Sebep budur. Sadece çok soğuğa dayanamazlar.
21 Haziran 2008, 7:10 pm tarihinde.
MErhaba. Sardunyalarla ilgili birşey sormak için site ararken, burayı buldum. Benim de balkonumda 7 saksı sakız sardunyam var. Yaprakları çok gür ve yeşil ama, tomurcukları açmadan kuruyor. Çok üzülüyorum. Bitki besini aldım, faydası olmadı. Balkonum sabahtan gölge, öğleden sonra güneş alıyor bol miktarda. Ne yapmam lazım, yardımcı olurmusunuz? Teşekkürler şimdiden.
21 Haziran 2008, 7:21 pm tarihinde.
Azot fazla olup diğer maddeler az demektir. Diğer maddeler gerekiyor. Fosfor gibi.
Bitki besini alırken içeriğine dikkat edin.
Veya toprağını değiştirseniz çok daha iyi olur. Kahverengi, kızılımsı bahçe toprağı en iyisidir. Gübreye ihtiyaç bırakmaz.
22 Haziran 2008, 3:17 pm tarihinde.
Merhaba
Ben de balkonumda çeşitli çiçekler yetiştirmeye başladım. İki tane de sardunyam var. Bir tanesi daha az yapraklı ve çok çiçek açıyor ve koyu pembe. Diğeri çok yapraklı ve Açık pembeydi ama şimdi o da koyu pembeye döndü. Son zamanlarda da Aslında açık pembe olanın yapraklarını kemirilmiş olarak buluyorum. Hatta petunyamın yaprak ve çiçeklerine de sıçradı. Böcek yada pamukçuk gibi şeyler yok. Sebebini bulamadım ama yapraklar delik deşik oldu. yardımcı olursanız sevinirim.
22 Haziran 2008, 7:41 pm tarihinde.
Çiçekçilerden sprey ilaç alacaksınız. Siz onlara anlatın araştırın ilgili ilacı bulursunuz.
25 Temmuz 2008, 6:34 pm tarihinde.
Merhaba,
Balkonumda yer açıldı ve yeni sardunlar dikmek istiyorum. Sizce en geç ne zaman dikmek gerekiyor? Ayrıca kışın balkonum çok rüzgar ve yağmuralır ancak ben mevcut bitkilerimden seneye çoğaltmak istiyorum bu durumda mesela bir poşetle kendi seramı yaratarak yetiştirsem olur mu? Şimdiden yardımınız için teşekkür ederim.
25 Temmuz 2008, 7:06 pm tarihinde.
Sardunya her zaman dikilebilir. Kışın soğuktan zarar görür, ölebilir. Kışın soğuk yerde tutabilirsiniz ama don tehlikesine karşı dikkatli olup korumalısınız.
14 Ağustos 2008, 10:21 am tarihinde.
ben de size Ordu’dan yazıyorum ben de bir sardunya tutkunuyum.Size sorum şu yönde olacak bu değişik sardunya çeşitleri elde etmek için dölleme yöntemi anlatmışsınız daha önce; bu polen aktarımını nasıl yapacağız biraz teferruatlı anlatabilir misiniz.çiçeklere gösterdiğiniz ilgi için de ayrıca teşekkür ederim..
14 Ağustos 2008, 5:28 pm tarihinde.
Orada anlattığım baba sardunya dediğim sardunyanın çiçeğinin içindeki incecik, uçları tozla kaplı olan şeyler erkek organlardır. O tozlar da polendir. İşte bu tozları ana sardunyanın çiçeğinin içinde ortada uzanan ince şeyin ucuna bulaştırmanız yeterlidir. Bunu ister çiçeklerin dallarını yaklaştırarak yapın, ister baba diye belirlediğimiz sardunyanın çiçeklerini kopararak yapın. Dediğim gibi o tozların gereken yere bulaşması yeterlidir. Doğada bu işi çiçekten çiçeğe dolaşan böcekler bilmeden istemeden yapıyor. Tesadüf gibi: üstlerine polen yapışıyor, sonra başka türün çiçeğine gidiyor polenler bu çiçeğin kendi polenlerinden önce çiçeğin dişi organına yapışıyor böylece melezlenme oluyor türlerin sayısı artıyor.
10 Eylül 2008, 8:02 pm tarihinde.
sakız sardunyaları,şekerpare ve petunyalarımda yaprak biti,beyaz sinek ve pamukçuk oluşuyor ilaçlamama rağmem önleyemedim. Birde yapraklarda yapışkan bir sıvı oluşuyor. ne önerirsiniz.
saygılar
10 Eylül 2008, 8:33 pm tarihinde.
Hava akımlarına açık olmayan alanlarda, özellikle camekânlı balkonlarda olan sorunlar..
Bunlar yaz sıcaklarının başlamasıyla ortaya çıkar eylül sonlarına kadar devam eder.
Siz ilaçlamadan sonuç alamadıysanız ya ilacı yanlış kullanıyorsunuz ya da ilaç bozuktur veya o ilaç başka bir şey içindir. Doğru ilacı bulmaktan başka çare yok.
06 Ekim 2008, 10:22 pm tarihinde.
merhaba ben daha önce de yazmıştım. sakız sardunyalarım yaşıyor ve çoğalttım. sorum şu sardunyalar ne kadar ısıya dayanıyor. malum soba ile ısınan bir ev diğer odalar soğuk dayanabilir mi merak ediyorum. Üzerini sera gibi örtsem olur mu? Bir de begonya, gloksinya, kalanchoe var bunlar da dayanıklı mı?
06 Ekim 2008, 10:47 pm tarihinde.
Gloksinya için en az 15 derecede olmalı. En kötü ihtimalle 10 derece diyelim. Diğerleri ısı 0’a kadar düşmeyecek bir yerde bahara kadar dinlenebilirler. Begonya yapraklarını dökebilir. Endişelenmeyin. Kışın az sulayın.
06 Ekim 2008, 10:52 pm tarihinde.
O zaman pek sorun yok. ev içinde dayanıksız çiçeklerin üzerinin sera gibi örtülmesi doğrumu. ben tv de gördüm balkon için ama domatesleri örmüşler
06 Ekim 2008, 10:57 pm tarihinde.
zaman zaman sitenizi takip ediyorum. cevapları hemen bulabiliyorum teşekkürler. kaktüsleri çok seviyorum ama yetiştiremiyorum. 3 kaktüs çürüdü. Bir anlık suyu biraz fazla kaçırdım diye. üçüncü gün yaz sıcağında çürüdü ama bu haksızlık değilmi? Sürekli bol su verme de değil. bir kerelik ve hepsi benzer şekilde, toprağa yakın yerlerinden, ezilen çıvık bir gövde oluşturdu. üstler sağlam. Bu nasıl dayanıklılık?
06 Ekim 2008, 10:59 pm tarihinde.
Balkonda ise gerekebilir. Ordu’da kışlar pek sert olmaz. Yine de bazen ısı sıfırın altına düşebilir. O zaman tedbir almak lazım.
Kışın dinlenmesi gereken bitkiler zaten soğuğa dayanır, donmamak şartıyla tabi.
Domateslere gelince, bunlar mevsimlik bitki. Kışın yaşatmaya çalışmamalı. Özel seralarda turfanda yetiştiricilikle evde bitki yetiştirmeyi karıştırmayalım.
Kaktüsleriniz sudan değil topraktaki hastalıktan çürümüştür. Ya da toprağa suni bitki gıdası karıştırdıysanız o çürütmüştür.
06 Ekim 2008, 11:33 pm tarihinde.
benim gördüğüm yazın balkonda yapmış. küçük domatesleri vardı. ayrı ayrı saksıların üzerini örtmüş. değişik bir türmüş. damates değilde aynı uygulamayla çiçekler korunur mu demek istedim ben
06 Ekim 2008, 11:36 pm tarihinde.
Kaktüsler için başka neden bulamıyorum. çünkü büyürlerken, toprak değişmedi, gübre atmadım, sudan başka hiç dokunmadım. şu bir kısmı yeşil üzerine kaktüsü aşılıyorlar. satılıyor sarı , kızmızı çeşitleri var onlardan
06 Ekim 2008, 11:45 pm tarihinde.
Soğuk havalarda balkondaki çiçekleri naylon gibi şeylerle korumak gerekebilir. Haklısınız. Yalnız ben size Ordu’ya göre cevap verdim.
Ankara’da, Sivas’ta filan daha fazlası bile gerekir.
Ayrıca devetabanı gibi antoryum gibi ev içi bitkileriniz zaten evde bulunur. Bunlar için bir şey demiyorum. Yazın balkonda tuttuysanız şimdi eve alın. Naylonla filan koruyamazsınız.
Kaktüslere gelince: Aşırı sulamadığınızdan eminseniz, şunu bilin: Topraklar bir şekilde hastalık kapabiliyor.
Aklıma gelmişken bu yazki çok değişik bir tecrübemi anlatayım:
Annem çamaşır suyu şişeleri boşalınca içlerini su ile iyice durulayıp o şişeleri balkondaki çiçekleri sulamak için kullandı. Dört- beş ayrı çiçeklerimiz ölüp gitti.
Ne kadar durularsan durula zehir kalıyor. Ne de olsa plastik şişe.
Kaktüslerinizin ölmesinde hiç aklınıza gelmeyen sebepler olabilir.
06 Ekim 2008, 11:53 pm tarihinde.
teşekkürler valla kendimi suçlayıp duruyordum. bir anlık suyla nasıl çürüdüler diye acaba toprağı diğer çiçeklerinkinden farklı mı olmalı
06 Ekim 2008, 11:58 pm tarihinde.
Aslında pek farketmez ama su tutmayan kumlu toprak en iyisidir.